Bőr, pettyek, ekzema

Ezen az oldalon bőrbetegségekről olvashatsz

A gyermekkori ekcéma – gyakoribb mentális problémák?

Napjainkban egyre gyakrabban találkozunk érzékeny bőrű, ekcémás gyermekekkel, a csecsemők és kisdedek 5-10 százaléka szenved ezektől a kellemetlen tünetektől; ebben az életkorban ez a leggyakoribb krónikus betegség. Egy német orvos csoport összefüggést talált a csecsemőkori ekcéma és a későbbi életkorban kialakuló mentális betegségek és viselkedési zavarok között.

Röviden az ekcémáról

Az ekcéma veleszületett hajlam alapján kifejlődő, igen gyakori gyulladásos bőrbetegség, mely száraz bőrrel, viszketéssel jár. Leggyakrabban csecsemőkorban, az arcon – a fülek mögött, a száj körül (cumi ekcéma)- kezdődik, később a teljes arcra, végtagokra, hasra terjed. A vakarás miatt fokozott nedvedzés, kisebesedés, felülfertőződés alakulhat ki.

A genetikai és az immunológiai okok mellett külső tényezők is szerepet játszanak a lefolyásban: a klíma, a légúti és az étel allergének, a ruházat befolyásolja a beteg állapotát. A betegek 20-30 %-ban valamilyen étel (tehéntej, búza, szója, hal, mogyoró) provokálja a betegség kialakulását.  Az ekcéma kezelése az ismert okok elkerüléséből valamint helyi kezelésből áll: fontos a bőr zsírozása, hidratálása, a forró víz kerülése, szappan helyett fürdető krém használata javasolt. Súlyosabb esetben szükség lehet szteroid tartalmú krémek használatára, ritkán szisztémás kezelésre is.

Az esetek többségénél kettő-öt éves kor után a tünetek jelentős javulása várható.

A csecsemőkori ekcéma mentális problémákhoz vezet?

Az ekcéma és a mentális betegségek közötti kapcsolat felderítésének érdekében a Német Környezet Egészségügyi Kutatóközpont kutatói közel hatezer, 1995 és 1998 között született gyermeket vizsgáltak meg. Tíz éves korukban feltérképezték a családi hátteret, a mindennapi életüket, a testi-lelki állapotukat, különös figyelmet fordítottak az ekcéma, asztma, szénanátha fennállására, a stressz tolerancia és viselkedésbeli eltérésekre.

Journal of Allergy and Immunology című folyóiratban megjelent vizsgálat eredményei szerint azoknál a gyerekeknél, akiknél az ekcémás tünetek két éves kor után is fennállnak, idősebb korban gyakrabban figyelhetők meg mentális rendellenességek, mint azoknál a társaiknál, akik két éves koruk után tünetmentesen élnek.

A megfigyelésük szerint a száraz, viszkető bőrű gyermekek gyakran szenvednek más betegségek tüneteitől is, mint például a szénanátha, asztma, alvászavar vagy pszichológiai problémák.

Dr. Joachim Heinrich, a kutatás vezetője szerint az érintett gyermekek mentális fejlődésére hosszú távú hatással vannak az évekig fennálló kellemetlen tünetek. A kutatók fontosnak tartják az ekcéma dokumentálását és a betegség tüneteinek alakulását az orvosi kartonokban, mert a betegség fennállása fokozott kockázatot jelent a későbbiekben mentális betegség kialakulására.

A fenti vizsgálat is igazolja azt az egyébként hazánkban is egyre inkább elterjedt gyakorlatot, hogy a komplex kezelés részeként nagyobb hangsúlyt kell fektetni a pszichoterápiára.