Fejfájós gyerekek

A fejfájás mind gyermek-, mind felnőttkorban az egyik leggyakoribb betegség: a gyermek-ideggyógyászati rendeléseken a betegek közel fele emiatt jelentkezik. A tünet hátterében legtöbbször szerencsére komolyabb betegség nem áll, de néhány súlyos betegség is fejfájás képében jelentkezhet, emiatt a krónikusan fejfájós gyerekek kivizsgálása feltétlen javasolt.

A gyermekkori fejfájások nagy része egyszeri, önmagától múló, jóindulatú jelenség, a hagyományos fájdalomcsillapítókra jól reagál, nem idegrendszeri eredetű. A nehezebb feladat az, ha a fejfájások vissza-vissza térnek, ilyenkor néha nem is egyszerű az okot megtalálni.

Sok betegség tünete lehet

A panasz egy része másodlagos fejfájás, ami azt jelenti, hogy a fájdalom egy másik betegséget jelez. Gyermekkorban ez leggyakrabban valamilyen akut megbetegedés (pl. influenza, felső légúti hurutos betegség bevezető szakasza stb.), vagy fül-orr-gégészeti okot sikerül felfedni (orrmelléküreg-gyulladás, szénanátha, orrmandula-túltengés). A belgyógyászati okok között szerepel az alacsony vagy éppen magas vérnyomás – persze sokkal ritkábban, mint a felnőtteknél; lehet vérszegénység, de akár vesebetegség is. Gyerekeknél gyakran a fejfájás hívja fel a figyelmet valamilyen szemészeti betegségre vagy épp fogászati problémára.

Szerencsére ritka, de a legfélelmetesebb, ha a fejfájás oka agydaganat. Ilyenkor az jellemző, hogy a fejfájás egyre gyakrabban, egyre hevesebben jelentkezik, álmából is ébreszti a gyereket. Jellemzően hányás kíséri, amit sokszor nem előz meg hányinger. Gyakori a látászavar, személyiségváltozás. Ha ilyet tapasztalunk, mihamarabb forduljunk orvoshoz!

Legtöbbször nincs kimutatható oka, de életveszélyes is lehet

Ha beteg a gyerekünk, hajlamosak vagyunk rögtön a legrosszabbra gondolni. Nézzük először, hogy mik azok a tünetek, amikor feltétlenül, mihamarabb forduljunk orvoshoz!

• Ha hirtelen, erős fejfájás jelentkezik, esetleg hányás kíséri – ez idegrendszeri vérzésre utalhat.
  • Ha magas láz, fejfájás esetén zavart a tudata, tarkókötöttség jelentkezik (ilyenkor nem tudja mozgatni a nyakát) – ez agyhártyagyulladást jelezhet!
  • Ha a fejfájás azután jelentkezik, hogy megütötte a fejét, hányinger, hányás, aluszékonyság kíséri – ezek az agyrázkódás tünetei.

Fejfájásbetegségek

Sokszor nem találunk egyéb betegséget a panaszok hátterében: ilyenkor beszélünk elsődleges fejfájásbetegségről. Gyermekkorban is egyre gyakrabban találkozunk migrénnel. Ilyenkor a fejfájás többnyire féloldali, hányinger, hányás, fénykerülés kíséri. Általában néhány órán belül elmúlik. Gyakran kísérik jellegzetes bevezető tünetek, mint a látászavar, szagok érzése, furcsa fényjelenségek látása – ez az aura. A migrén kezelése speciális feladat: a gyógyszeres kezelés mellett a kiváltó tényezők kerülése is fontos.

Az összes gyermekkori fejfájás kétharmada ún. tenziós fejfájás. Erre az jellemző, hogy általában kétoldalon, halántéktájon jelentkezik, többnyire elviselhető.  Ennek oka leggyakrabban pszichés, stressz, kialvatlanság, de akár túlzásba vitt tévénézés, számítógépezés is lehet. Az esetek egy részében depresszió az ok, ilyenkor hangulati zavar, étvágytalanság, alvászavar is jelentkezhet. Gyakran a stressz-szituáció felderítése már segít, alkalmanként pszichológus bevonására van szükség.

A gyermekkori fejfájások kezelése elsősorban nem gyógyszeres. Fontos a stressz kerülése, a sok mozgás, életmódváltás. Pszichoterápia segíthet a problémamegoldó stratégiák kialakításában.

Útmutató fejfájásnapló vezetéséhez

Annak eldöntése, hogy a fejfájás hátterében mi áll, néha nem könnyű feladat. Sokat segít, ha a szülő megfigyeli, hogy a gyerek tünetei hogyan jelentkeznek, javasolni szoktuk fejfájásnapló vezetését. A leggyakoribb kérdések, melyek segítenek tisztázni az okokat:

• A családban van más is, akinek szokott fájni a feje? A fejfájásbetegsége egy része (pl. migrén) örökletes lehet.
  • Mennyi ideje, milyen napszakban, milyen hosszan fáj a feje? Mire múlik el?
  • Hol fáj a feje? Jellemző lehet a féloldali fejfájás, a halántéktájon jelentkező panasz stb.
  • Milyen gyorsan alakul ki? Milyen a jellege? Lehet lüktető, éles fájdalom, tompa, nyomó jellegű stb.
  • Vannak kísérő tünetek? Előfordulhat látászavar, hányás, fénykerülés, szédülés.
  • Fizikai terhelés (pl. sport) fokozza a tüneteket?
  • Iskolai teljesítményében, személyiségében történt változás?
  • Iskolai szünetben fáj a feje? Fejfájás alatt folytatja a játékot?
  • Van olyan ok, ami jellemzően kiváltja a fejfájást?
  • Van valamilyen krónikus betegsége a gyermeknek?

Dr. Karoliny Anna, gyermekorvos