Hasmenés – hányás

Mit itassunk gyermekünkkel hasmenés esetén?

A hasmenés az egyik leggyakoribb tünet gyermekkorban, az öt éves kor alatti gyermekek évi 1-2 alkalommal szenvednek tőle. Az ok sokféle lehet, a legtöbbször vírusfertőzés áll a háttérben, de okozhat hasmenést többféle baktérium, egyéb kórokozó is, sőt más eredete is lehet (pl. gyulladás, felszívódási zavar, stb.). Az októl függetlenül a fő tünet, hogy a széklet állaga megváltozik, laza, nyákos, vizes, esetleg véres lehet, és száma naponta legalább három, de akár húsz is lehet. Ilyenkor a kis beteg sok folyadékot veszít, emellett ami nagyon lényeges és kevésbé köztudott, hogy sok ásványi anyag, elektrolit is távozik a szervezetből. Nagyon fontos, hogy a betegség ne vezessen kiszáradáshoz, aminek még nagyobb a veszélye, ha a hasmenést hányás és láz is kíséri. Emiatt nagyon fontos, hogy bőségesen itassuk gyermekünket.

Sokszor kérdezik az édesanyák, hogy mivel kínálják a beteget. A cél, hogy visszapótoljuk az elveszített vizet és ásványi anyagokat. Ha tehát csak vizet iszik a gyermek, a szervezet egyensúlya felborulhat, akár még súlyosabb állapotba kerülhet. Létezik egy olyan por (ORF oldatnak hívják), mely a megfelelő arányban tartalmazza az összes ásványi sót, iont, cukrot. A pontosan előírt mennyiségben vízzel összekeverve kellemes ízű innivaló készíthető belőle, melyet lehűtve a gyermekek szívesen fogyasztanak. Nagy előnye, hogy a beteg bélnyálkahártyáról is felszívódik és visszapótolja a hiányzó anyagokat a szervezetbe. A szükséges mennyiség a gyermek testsúlyától függ, a táblázatot a dobozon megtaláljuk. Ez a készítmény vényre kapható a gyógyszertárban. Megfelelően használva megközelíti az infúzió hatékonyságát (emiatt előszeretettel használják a fejlődő országokban a hasmenéstől szenvedő gyerekeknél is).

Vannak más fajta italok is, úgynevezett rehidráló folyadékok, palackozva lehet vásárolni a gyógyszertárban. Ezek rizsnyákot és répalevet tartalmaznak, ezt dúsítják a megfelelő arányban az ásványi anyagokkal. Ez szintén nagyon hasznos, a nyák bevonja a gyulladt bélnyálkahártyát, ezzel is csökkentve a panaszokat. Ha ennivalót nem fogad el a beteg, akkor célszerű a folyadékpótlásra a fenti készítményeket használni.  A leglényegesebb, hogy sokszor kínáljuk a gyermeket, ha kell tíz percenként, akár kiskanállal!

Fontos, hogy ahogy étvágya lesz gyermekünknek, mihamarabb térjünk vissza a normális étrendre. Ez azt jelenti, hogy az anyatejes és a tápszeres táplálást próbáljuk a betegség alatt folyamatosan fenntartani. Ha már mást is eszik a gyermek, nem szükséges szigorú diétát tartani, természetesen a nagyon zsíros, fűszeres ételeket érdemes elkerülni (egyébként a gyerekek ösztönösen elutasítják ezeket az ételeket). Előfordulhat, hogy hasmenéssel járó betegség kapcsán a tehéntej fogyasztása átmenetileg a tüneteket fokozza, ilyenkor néhány hétig érdemes kiiktatni az étrendből a tejet (természetesen az anyatej és a tápszer nem tartozik ide). A szakmai szempontból nem megalapozott kezeléseket (pl. cola itatása, húslé, stb.) nem javaslom.

Amennyiben a gyermek nem iszik (vagy kihányja a folyadékot), nagyon bágyadt, elesett, aluszékony, a vizelete kevesebb, nyelve száraz, súlyából sokat veszít: ezek a kiszáradás jelei lehetnek, ilyenkor mindenképp forduljunk orvoshoz!

Nyári félelmeink: a szalmonellafertőzésről

Igaz, hogy lassan, de megérkezett a nyár, ezzel együtt gyakoribbá válnak a hasmenéssel járó betegségek. Ezek közül az egyik legfélelmetesebb a szalmonellafertőzés, mely akár tömeges ételfertőzést is okozhat. Mikor gondoljunk erre a betegségre?

Magyarországon évente több mint tízenötezer fertőzésre derül fény, de a megbetegedések száma akár tízszer ennyi is lehet: hazánkban ez a leggyakoribb, baktérium által okozott hasmenéses kórkép. A megbetegedések száma évről évre nő, mely többek között a megváltozott állattarásnak is köszönhető.

———————————————–

A Salmonella

A kórokozó Salmonella nevű baktérium, melynek több alfaja létezik. Ezek közül leggyakrabban a S. typhii és paratyphii valamint a S. enteritidis okoz fertőzést. A baktériumok általában többféle állatban és az emberben is képesek megélni. A fertőzés úgy jön létre, hogy megesszük a fertőzött állat húsát, tojást, a baktériummal szennyezett élelmiszert. A kórokozó elszaporodik a beteg bélcsatornájában, kialakítja a megfelelő tüneteket. Az esetek egy részében a fertőzés kiterjedté válik, a vérbe és egyéb szervekbe is eljut (csont, epehólyag stb.). Ez általában legyengült szervezetben, időseknél, csecsemőknél alakulhat ki, ilyenkor a betegség sokkal súlyosabb lefolyású lehet.

——————————————————

Fagyi, madártej: a szalmonella kedvence is

A kórokozó általában fertőzött étellel – szárnyas-, sertéshús, csirke vagy kacsatojás – jut a beteg tápcsatornájába. Előfordulhat, hogy az étel széklettel szennyezett (pl. trágyás vízzel locsolt eper), vagy az étel nem kellően hőkezelt, de szennyezett lehet az ivóvíz is, sőt néha a tünetmentesen hordozó ember adja át a betegséget. A legveszélyesebbek azok az ételek, melyek nyers vagy nem kellően hőkezelt tojást tartalmaznak (pl. madártej, fagyi). A nyári melegben néhány baktérium is gyors szaporodásnak indul. Fontos, hogy a hűtőszekrényben nem pusztulnak el, csak lassul vagy leáll a szaporodásuk. Fertőző forrás lehet az élelmiszeren kívül a piszkos kezünk, a konyhai eszközök (vágódeszka, konyharuha, szivacs) is.

Az, hogy kialakulnak-e a betegség tünetei, több dologtól függ. Fontos a csíraszám, azaz nem mindegy, hogy mennyi kórokozó jut a szervezetbe. Kb. egymillió baktérium kell ahhoz, hogy a betegség kialakuljon. Fontos a baktérium típusa: vannak nagyon fertőző és kevésbé veszélyes törzsek. Emellett igen lényeges a szervezet ellenálló képessége: a gyomorsav képes megvédeni a szervezetet. A nagyon fiatalok (egy év alattiak) és az idősek, a krónikus betegek nagyobb veszélyben vannak. Így fordulhat elő, hogy annak ellenére, hogy sokan fogyasztottak a fertőzött ételből, csak néhányan betegszenek meg.

Hasmenés, hányás, láz

A betegség tünetei közül a legjellemzőbb, hogy 2-5 napos lappangási idő után hasmenés és hányás jelentkezik, mely igen rossz közérzettel, hasi fájdalommal, lázzal járhat. A széklet rendkívül bűzös, vért is tartalmazhat. A láz általában 2-3 napig súlyosbítja a tüneteket, a hasmenés azonban egy hétnél is tovább tarthat. Fontos azonban, hogy a székletben még kb. egy hónapig kimutatható a baktérium, emiatt a közösségbe kerülés előtt úgynevezett felszabadító székletvizsgálatra van szükség. Az esetek egy részében a beteg egy életen át tünetmentes hordozóvá válik, ilyenkor élelmiszerekkel, betegekkel, kisgyermekekkel nem foglalkozhat.

A szalmonellafertőzés másik veszélye, hogy rendkívül súlyos idegrendszeri, ízületi és egyéb szövődményeket okozhat kiváltképp kisgyermekek, idősek és krónikus betegek körében.

Folyadékpótlás, lázcsillapítás, diéta

A betegséget a többi hasmenéssel, hányással járó betegséghez hasonlóan kezeljük: a legfontosabb az elveszített folyadék pótlása. Erre legalkalmasabb a gyógyszertárakban kapható úgynevezett rehidráló oldat, mely a folyadékon túl az ásványi anyagokat, ionokat is pótolja. Emellett szükség van láz- és fájdalomcsillapításra, esetenként hányáscsillapításra is. Meggyorsítja a gyógyulást a jótékony bélbaktériumok visszaépítése (probiotikumok). Székletfogók adása kifejezetten ellenjavallt, ugyanis felhalmozza a szervezetben a baktériumok toxinját, mely súlyos állapot kialakulásához vezethet.

Antibiotikum adására csak bizonyos esetekben van szükség. A feleslegesen adott antibiotikum meghosszabbítja a kórokozók ürítésének időszakát, gyakoribbá válik a tünetmentes hordozás is. Egy éves kor alatt, ill. időseknél, súlyos szövődmények, elhúzódó láz esetén azonban adása feltétlen indokolt.

Kórházi kezelésre van szükség – fertőző osztályon-, ha a gyermek kiszárad (bágyadt, aluszékony, testsúlya, vizeletmennyisége csökken, tudatzavara van), elhúzódóan lázas, ha állapota súlyossá válik.

Előzzük meg a fertőzést!

A legfontosabb a személyi higiéné: ügyeljünk a gyakori, gondos kézmosásra! Főzés közben gyakran öblítsük el az eszközeinket, fertőtlenítsük a vágódeszkát, szivacsot.

Nyers húst csak frissen dolgozzunk fel, tartsuk hűtőszekrényben. A mirelit ételt ne fagyasszuk vissza! A húsokat jól átsütve tálaljuk.

A zöldségeket, gyümölcsöket mossuk meg.

Ügyeljünk arra, hogy olyan friss tojást vásároljunk, mely szalmonella mentesített. Felhasználás előtt mossuk meg a héját. A nyers tojást tartalmazó ételeket tartsuk a hűtőben.

Legyünk körültekintőek: nyers húst, tojást, tejterméket tartalmazó ételeket csak megbízható étteremben fogyasszunk!