Ovis beszoktatás

Minden kezdet nehéz – az óvodai beszoktatásról

Az óvodai, bölcsődei beszoktatás nehéz időszak egy család életében. A gyerekeknek nehéz elválni a szülőktől és beilleszkedni egy közösségbe, a szülőknek pedig nem kis gondot okoz újraszervezni a család életét, főképp, ha az édesanya ekkor áll munkába. Ezt az amúgy sem könnyű időszakot nehezíti meg az, hogy az addig makkegészséges gyermek gyakran megbetegszik: három nap óvodát két hét lábadozás követ. A szülők gyakran ijednek meg attól, hogy a gyermek szinte „folyamatosan beteg”, és ezt gyakran az immunrendszer gyengeségével magyarázzák. Nézzük csak, mi is történik ebben az időszakban!

Amíg a baba otthon van az édesanyjával és nem jár közösségbe, könnyebben megóvjuk őt a fertőzésektől, ezért szerencsés esetben ritkán betegszik meg. Amikor közösségbe (bölcsibe, oviba) kerül, hirtelen, rövid idő alatt találkozik a leggyakoribb, többnyire felső légúti megbetegedést okozó vírusokkal. Ha a gyerek még nem esett át ezeken a fertőzéseken, az immunrendszere számára még ismeretlenek ezek a vírusok, korábban nem alakult ki védettség, akkor általában jelentkeznek a betegség tünetei. Ilyenkor 2-3 nap láz, hurutos tünetek (nátha, köhögés) alakul ki. A betegség tüneti kezelés (lázcsillapítás, köptető, orrcsepp, C-vitamin) mellett öt-hét nap alatt teljesen gyógyul. Ilyenkor a gyermek újra bekerül a közösségbe, találkozik egy másik, hasonló vírussal, és a tünetek újra jelentkeznek. Nagyon fontos, hogy ilyenkor már rendszerint egy másik betegség kezdődik, nem visszaesésről van szó. Ez így ismétlődhet egymás után többször is: a statisztikák szerint egy ovis korú gyermek évi 6-8 felső légúti gyulladáson esik át! Annak ellenére, hogy ez többnyire normális jelenség, a szülők gyakran komolyabb bajtól tartanak.

Fontos tisztázni, hogy melyek azok a figyelmeztető jelek, melyek azt jelzik, hogy a gyermek valóban fokozottan hajlamos a fertőzésekre:

• Nehezen gyógyuló, elhúzódó betegségek, az átlagosnál súlyosabb lefolyás, a betegségek között sem gyógyul meg teljesen
  • Ha a vírusos fertőzés gyakran felülfertőződik baktériummal
  • Gyakori szövődmények alakulnak ki (középfülgyulladás, orrmelléküreg gyulladás, tüdőgyulladás)
  • Ha a betegségek miatt a gyermek elmarad a fejlődésben, növekedésben

A fenti esetekben érdemes kivizsgálni a gyermeket. A kivizsgálás célja, hogy megtaláljuk, hogy mi okozza a szokásosnál nagyobb fogékonyságot a fertőzésekre. Sokszor találunk a gyermekeknél valamilyen szervi okot a háttérben: ezek közül a leggyakoribb a nagyobb orrmandula, asztma, szénanátha, ekcéma, szívbetegség. Ha találunk speciális szervi okot, akkor ezt az adott betegséget kell kezelni: ha ez sikeres, a fertőzések is ritkábbá válnak. Ha ilyen okot nem találunk, akkor kell az immunrendszer gyengeségére gondolni, és részletes vizsgálatokat végezni.

A gyerekek immunrendszerének „beszoktatása” általában egy évig tart, a második szezonban már ismerősként találkoznak a szokványos vírusokkal, sokkal kevesebb megbetegedéssel kell számolnunk.

Sajnos a közösségbe kerülés rendszerint a kisebb testvéreket is megviseli, az idősebb testvérek „hazahozzák” a betegségeket. Vigasztalásként azt mondhatom, hogy emiatt a kisebb gyerekeket kevésbé viseli meg a közösségbe kerülés, mint nagy testvéreiket!